Punkty styku marki – lista 160 touchpointów marki
Punkty styku marki, nazywane również touchpointami marki, to wszystkie miejsca i sytuacje, w których odbiorca może mieć kontakt z marką. Za każdym razem, gdy klient napotyka Twoją markę, mówimy o punkcie styku.
profile w mediach społecznościowych i inne.
Są one powszechnie znane i kreowane, ale czy wiedziałeś, że punktem styku może być na przykład szablon zgody marketingowej, Twoja firmowa stopka mailowa, wynik wyszukiwania w Google, albo cały proces reklamacji produktu? To wszystko wpływa na postrzeganie Twojej marki i jej wizerunek.
Po co identyfikować touchpointy marki?
Dokładne rozpoznanie touchpointów wykonuje się przede wszystkim po to, żeby świadomie kreować wizerunek i wzmacniać pozycję marki na rynku. Szczególnie te, na które masz wpływ, nie mogą być pozostawiane samym sobie. Touchpointy są bardzo ważnym elementem brandingu, bo umożliwiają wykorzystanie potencjału marki.
Punkty styku marki powinieneś zidentyfikować:
przede wszystkim, żeby poprawić doświadczenie klienta i w ten sposób utrwalić w jego głowie silny, pozytywny wizerunek brandu;
żeby mieć pełny obraz tego, w jak wielu miejscach można spotkać się z Twoją marką – podczas analizy zobaczysz ilu miejsc nieświadomie nie kontrolujesz;
żeby realnie kształtować wizerunek marki i świadomie nią zarządzać;
żeby uporządkować markę, ustandaryzować pewne działania oraz zadbać o spójność i aktualność przekazu we wszystkich obszarach, które możesz kontrolować;
żeby stworzyć pełną hierarchię punktów styku marki – dzięki niej będziesz wiedział które miejsca są kluczowe dla Twojego wizerunku, a którym możesz przyglądać się z mniejszą częstotliwością oszczędzając w ten sposób czas i pieniądze;
żeby przygotować się do rebrandingu – jeśli planujesz dużą zmianę marki, to przeanalizowanie wszystkich miejsc, które wpływają na jej postrzeganie jest po prostu niezbędne.
Jak zidentyfikować punkty styku marki?
Istnieją różne podejścia do analizy punktów styku, kładące nacisk na inne aspekty brandingu.
Punkty styku online/offline
Można na przykład spotkać się z podziałem touchpointów na punkty styku online i offline oraz propozycję, by na tej podstawie dokonać ich przeglądu i klasyfikacji. Jest to jednak podział bardzo ogólny. Poza tym te dwa obszary w dzisiejszych realiach niezwykle często przenikają się, co utrudnia poprawne zdefiniowanie touchpointów.
Touchpointy marki według rodzajów
O wiele lepsza, bo bardziej szczegółowa jest klasyfikacja rodzajowa, w której touchpointy dzieli się ze względu na ich materię i przeznaczenie. Można w ten sposób wyróżnić na przykład punkty styku wizualne, materialne, dźwiękowe, procesowe i inne.
Touchpointy marki według ścieżki zakupowej
Lista punktów styku marki – 160 touchpointów
Aby ułatwić Ci zarządzanie własną marką, udostępniamy darmową listę ponad 160 punktów styku marki, którą stworzyliśmy w oparciu o nasze własne doświadczenia i doświadczenia naszych klientów. Możesz ją pobrać wypełniając poniższy formularz. Przeanalizuj proces zakupowy swoich klientów i sprawdź, w których jeszcze obszarach powinieneś zadbać o spójny przekaz marki.