Branding – co to jest i jak go zaplanować?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Co to jest branding? Definicja i omówienie brandingu.
Branding to budowanie świadomości marki z wykorzystaniem różnych narzędzi i działań z zakresu zarządzania i marketingu. To także obietnica marki oraz proces tworzący emocjonalny związek między odbiorcą i marką. Oto najkrótsza i najszersza definicja brandingu. Aby branding z powodzeniem wcielić w życie, musimy jednak omówić go bardziej szczegółowo.

Co składa się na branding?

strategia marketingowa,
archetyp,
wartości marki, w tym jej wizja i atrybuty,
nazwa,
strategia i sposoby komunikacji,
jakość produktów i usług,
reklama, promocja i bieżące akcje podejmowane przez markę, a także

inne czynniki, które wpływają na to jak odbiorcy postrzegają brand i jakie żywią wobec niego odczucia.

Cel brandingu – po co budować świadomość marki?

Branding najczęściej skupia się na 6 celach nadrzędnych, do których zaliczamy:

1

Wykreowanie nowej marki lub wzmocnienie i poszerzenie wizerunku obecnej;

2

Wyróżnienie marki wśród konkurencji;

3

Utrzymanie spójności marki;

4

Uporządkowanie wizerunku marki;

5

Adekwatną i efektywną komunikację marki – dopasowaną do branży, grupy docelowej, warunków otoczenia i innych zmiennych;

6

Wdrożenie i/lub usprawnienie kompleksowego zarządzania marką.

Korzyści dobrego brandingu. Co możesz zyskać dzięki silnej marce?

pozytywny i trwały wizerunek funkcjonujący w umysłach odbiorców (konsumentów, kontrahentów, ale i konkurentów, których też należy traktować jako specyficzną grupę odbiorców);

wysoka rozpoznawalność marki umożliwiająca ograniczenie wydatków na marketing i promocję – wysoka świadomość marki;

spójna tożsamość marki, dzięki której jej utrzymanie i dalsze kreowanie wymaga mniejszych nakładów (czasowych i finansowych);

większa sprzedaż produktów ze względu na siłę brandu (ludzie znacznie chętnie kupują produkty od znanych i lubianych marek);

większa wiarygodność marki wpływająca na lojalność klientów i częstsze polecenia;

wyróżnienie w branży (lub na całym rynku) budujące jednocześnie trwałą przewagę konkurencyjną;

prostsze i tańsze zarządzanie marką;

łatwiejsza ekspansja marki i szybsze wprowadzanie jej na kolejne rynki;

uporządkowany portfel marek i jego łatwiejsza rozbudowa.

Jak zaplanować branding i jak go realizować?

1. Planowanie brandingu - analiza sytuacji wyjściowej

2. Planowanie brandingu – strategia marki

3. Planowanie brandingu – projektowanie marki

nazwa marki,
logo,
identyfikacja wizualna (w tym między innymi strona internetowa, papeteria, materiały drukowane, wystrój wnętrz, opakowania produktów, ubiór pracowników oraz wiele innych elementów),
styl i kanały komunikacji,
struktura submarek (jeśli występują),
działania promocyjne, marketingowe, wizerunkowe i PR.

4. Wdrożenie brandingu - ucieleśnienie wypracowanych rozwiązań

4.1. Wdrożenie projektów w życie

Zarejestruj nazwę marki, zarejestruj domenę internetową i jeśli to konieczne, wprowadź zmiany do KRS, CEIDG i innych rejestrów gospodarczych.

Zleć fizyczną realizację identyfikacji wizualnej – wydrukuj niezbędne materiały, foldery, katalogi produktowe, stwórz stronę internetową, obranduj najważniejsze punkty styku marki (np. siedzibę firmy, stopki mailowe pracowników, samochody, itp).

Przygotuj kanały komunikacji marki, za pomocą których będzie ona docierać do odbiorców ze swoim przekazem. Załóż konta w mediach społecznościowych, uruchom stronę internetową, nawiąż kontakty z dziennikarzami i wydawcami branżowymi, wykup miejsca reklamowe w przestrzeniach publicznych, rozpocznij rozmowy z potencjalnymi partnerami, rozpoznaj możliwości promocji w newsletterach i mailingach oraz zadbaj o inne ważne dla Twojej marki źródła dotarcia do grupy docelowej.

Przygotuj materiały promocyjne komunikujące wejście Twojej marki na rynek. Zadbaj o informację dla mediów, wpis na własnej stronie internetowej, posty w social mediach, banery internetowe, reklamę na najważniejszych dla Twojej marki nośnikach, czy inne miejsca, w których rozpoczniesz promocję marki.

Przygotuj prezentację produktów lub usług, które będą promowane Twoją marką. Pamiętaj, że odbiorcy będą chcieli przede wszystkim poznać konkrety, które masz im do zaoferowania, a więc wartość i specyfikę Twojej działalności, produktów i usług.

4.2. Komunikacja jest kluczem do sukcesu

po pierwsze – zaprezentuje Twoją markę na rynku i pozwoli w ogóle jej zaistnieć,

po drugie – umiejętnie zaplanowana umożliwi dotarcie Twojej marce do tych odbiorców, na których szczególnie Ci zależy,

a po trzecie – zamaskuje niedociągnięcia, które mogą zdarzyć się każdemu.

Jak poprawnie zakomunikować nową markę i jej branding? Oto 5 wskazówek:

1

Uderz z całą siłą – nie rozkładaj procesu komunikacji (nie myl z procesem wdrożenia) na zbyt długi okres, bo świeża z początku informacja straci swoją siłę zanim zdążysz ją przekazać w całości. Ludzie są bombardowani nowymi informacjami cały czas. Dlaczego mieliby z niecierpliwością czekać na kolejne cząstkowe informacje o Twojej marce? Nie zrobią tego, dlatego skondensuj wszystko co najważniejsze na samym początku procesu. Tylko w ten sposób uda Ci się ich przyciągnąć na dłużej.

2

Komunikuj markę kompleksowo. Nie kończ wielomiesięcznych przygotowań jedynie uruchomieniem strony internetowej, czy postem na Facebooku.

3

Zdefiniuj kanały i zaadaptuj informacje – dobierz odpowiednie kanały komunikacji, w których rozpoczniesz promocję marki. Pamiętaj też o dopasowaniu przekazu do danego kanału. Nie możesz opublikować informacji w takiej samej formie we wszystkich kanałach, ponieważ każdy z nich ma inną specyfikę. Inaczej musisz sformułować przekaz na Facebooku, inaczej na Linkedinie, a jeszcze inaczej na własnej stronie internetowej, w notatce dla mediów, w mailingu, na plakatach, bilboardach, czy na szyldach swoich placówek. Wszystko zależy od marki, jej docelowych odbiorców i obszarów, w których będzie ona funkcjonować.

4

Zaplanuj termin kampanii. Weź pod uwagę okoliczności, aktywność odbiorców, sytuację rynkowo-ekonomiczną, czy działania konkurencji. Oczywiście wszystkiego nie przewidzisz, ale staraj się zminimalizować ryzyko zagłuszenia Twojego startu przez inne wydarzenia w branży i na rynku.

5

Przygotuj odpowiedzi i reakcje na najbardziej prawdopodobne scenariusze biegu wydarzeń. Zastanów się nad działaniami jakie podejmiesz w dalszej kolejności po rozpoczęciu kampanii. Odbiorcy mogą zareagować pozytywnie, negatywnie, albo wcale, co jest chyba najgorszą sytuacją. Postaraj się wzbudzić i podtrzymać zainteresowanie, doceniaj pozytywny odzew i nie przejmuj się krytyką. Oczywiście analizuj ją i wyciągaj wnioski, ale nic niewnoszące komentarze krytyczne najlepiej ignoruj.

5. Realizacja brandingu – bieżąca komunikacja marki, analiza efektów, korekty

Pamiętaj, że marka, której branding nie jest optymalny, ale realizowany z dużą konsekwencją osiągnie znacznie lepsze rezultaty, niż marka ze świetnym, lecz chaotycznie wdrażanym planem. Świadomość marki buduje się poprzez konsekwencję i spójność.

Branding marki – zadbaj o swoją markę

Chcesz porozmawiać o rozwoju swojej marki? Daj nam znać, oddzwonimy.

Rebranding
Karaś Studio

24 kwietnia 2020 Karaś Studio zmieniło się w agencję Cucaburra