Identyfikacja wizualna – co to jest i z czego się składa?
Identyfikacja wizualna firmy lub marki, to zestaw elementów komunikujących i kształtujących jej osobowość. Jest niezwykle istotna z punktu widzenia brandingu i kreowania wizerunku, bo silnie wpływa na to jak dana marka jest postrzegana.
Zaprojektujemy dla Ciebie identyfikację wizualną Twojej marki.
Rola identyfikacji wizualnej w brandingu
Najważniejsze funkcje identyfikacji wizualnej
Narzędzie kreowania wizerunku
1. Podstawowa komunikacja marki i przekaz informacji
Marka, aby zaistnieć na rynku musi się pokazać. W dzisiejszym świecie obraz gra zdecydowanie najważniejszą rolę jeśli chodzi o procesy poznawcze. Systemy identyfikacji wizualnej są przez to niezwykle istotnym nośnikiem informacji o marce, bo pozwalają odbiorcy ją zauważyć, a następnie identyfikować przy kolejnych okazjach. Aby to osiągnąć identyfikacja wizualna musi być spójna, o czym piszemy dalej.
2. Wyróżnienie marki wśród konkurencji
Drugą bardzo ważną rolą jest nadanie marce zdolności wyróżniającej. Identyfikacja wizualna marki musi zapewniać jej taką odrębność od innych brandów, żeby potencjalni odbiorcy nie pomylili jej przynajmniej z markami konkurencyjnymi funkcjonującymi w najbliższym otoczeniu.
3. Wsparcie w kreowaniu wizerunku
Zadaniem systemu wizualnego firmy czy marki jest również przekazanie odbiorcy określonych bodźców, które wywołają u niego pożądane wrażenia. Chodzi nie tyle o to, żeby Twój potencjalny klient po spojrzeniu na logo wpadł w zachwyt (w praktyce prawie w ogóle się to nie zdarza), ale żeby mając do czynienia z identyfikacją wizualną przypisał marce pewne cechy.
Pod pojęciem tych cechy i pożądanych wrażeń rozumiemy na przykład:wywołanie wrażenia, że produkty danej marki są drogie ze względu na bardzo wysoką jakość, itd.
Elementy identyfikacji wizualnej – co składa się na tożsamość wizualną?
Oczywiście logo. Mimo że samo logo jest dzisiaj zupełnie niewystarczalne, bo w żaden sposób nie wyróżnia marki, to wciąż bardzo często stanowi fundament systemu wizualnego. Nie zawsze jednak w identyfikacji wiernie odwzorowuje się zabiegi zastosowane w znaku marki, ale to temat na inną okazję. Najważniejsze, żeby wszystkie elementy identyfikacji ze sobą współgrały. Do najczęściej wykorzystywanych zaliczymy:
Cechy dobrej identyfikacji wizualnej
Stworzyć jakąkolwiek tożsamość wizualną jest stosunkowo łatwo, jednak zaprojektowanie dobrej identyfikacji wymaga już więcej wysiłku. Jaka zatem powinna być dobra identyfikacja wizualna?
1. Oparta na analizie marki – zaplanowana i przemyślana
W procesie projektowania trzeb skupić się nie tylko na kwestiach wizualnych, ale przede wszystkim na fundamentalnych założeniach marki. Identyfikacja musi być dopasowana do istoty marki, do jej charakteru i archetypu. Nie może powodować rozdźwięku między informacją o marce, a sposobem jej przekazywania.
2. Kompleksowa i posiadająca możliwość rozwijania
Porządnie przygotowana identyfikacja obejmuje wszystkie najważniejsze punkty styku marki i jest otwarta na wykorzystanie nowych w późniejszym czasie. Nawet jeśli w momencie tworzenia identyfikacji nie uda się uwzględnić i zaprojektować wszystkich touchpointów, to struktura systemu wizualnego musi być na tyle elastyczna, aby możliwe było doprojektowanie kolejnych elementów w przyszłości.
3. Łatwa w eksploatacji
Projekt identyfikacji wizualnej nie może być zbyt skomplikowany. Zbyt rozbudowane założenia mogą okazać się ciężkie do wdrożenia i bieżącego użytkowania, co osłabi spójność marki. Projekt tożsamości musi uwzględniać zarówno unikalność, jak i możliwości eksploatacyjne właściciela. Nie ma sensu tworzyć wymyślnych form, których firma nie będzie potrafiła odpowiednio wykorzystać.
4. Spójna
Spójna tożsamość wizualna marki przynosi szereg korzyści, poczynając od większej rozpoznawalności, a kończąc na realnych oszczędnościach w zakresie brandingu.
Kluczową rolę odgrywa spójność poszczególnych elementów rozumiana w dwojaki sposób:Spójność koncepcyjna – a więc odpowiedni dobór kolorów, motywów, stylistyki, obrazów, typografii, symboli czy form i kształtów, w taki sposób, aby wszystkie te elementy należycie współgrały z założeniami marki i między sobą;
Spójność użytkowa – stała kontrola i dbanie o to, żeby wszystkie elementy identyfikacji wykorzystywane w praktyce, były zgodne z przyjętymi założeniami; żeby były tworzone zawsze w oparciu o te same schematy, modele i wytyczne, ujęte i opisane w księdze identyfikacji wizualnej.
System identyfikacji wizualnej dla Twojej marki
Jeśli jesteś na etapie tworzenia swojej marki, albo planujesz rebranding i chciałbyś porozmawiać z nami o identyfikacji wizualnej, skontaktuj się z nami. Chętnie Ci pomożemy! Możesz też zostawić swój numer telefonu poniżej, a oddzwonimy do Ciebie, żeby porozmawiać o Twojej marce.
Potrzebujesz identyfikacji wizualnej? Zaprojektujemy ją dla Ciebie.
Wysyłając swoje dane poprzez powyższy formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie podanych danych zgodnie z Polityką Prywatności w celu omówienia potrzeb i przedstawienia oferty.