Rebranding – co to jest i jak go przeprowadzić?

Główne powody i cele rebrandingu

Chęć uporządkowania działań – Dotyczy najczęściej mniejszych i średnich marek, które w wyniku dynamicznego rozwoju zaczęły odczuwać duże problemy wynikające z braku strategii, nieskoordynowanych akcji promocyjnych i niespójnych działań brandingowych. Celem jest wdrożenie spójnej komunikacji marki i wzmocnienie wizerunku. Konieczność przeprowadzenia rebrandingu porządkującego portfel marek dotyczy również dużych brandów. W 2019 roku taki rebranding przeszła korporacja Facebook (nie mylić z samą platformą społecznościową), do której należą również Instagram i WhatsApp. Następnie w 2021 zmieniła się w Meta.

Zanik efektu wyróżnienia – Każda tożsamość z czasem się “zużywa”, powszednieje i przestaje wystarczająco wyróżniać markę wśród konkurencji. Wpływa na to wiele czynników (zmiany społeczne, rozwój technologii, nowa konkurencja, itd.) dlatego trzeba na bieżąco dbać o markę przeprowadzając lifting i odświeżenia. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy delikatne zabiegi nie wystarczają i potrzebna jest duża zmiana, czyli rebranding marki, obejmujący najczęściej całą sferę wizualną. Celem takiego rebrandingu jest przywrócenie utraconej wcześniej pozycji i zwrócenie na nowo uwagi na markę.

Kryzys wizerunku – Rebranding typowo naprawczy, przeprowadzany w sytuacji długotrwałych i poważnych kłopotów wizerunkowych, których nie udaje się zażegnać innymi działaniami. Celem rebrandingu kryzysowego jest zatarcie niekorzystnych skojarzeń z marką poprzez jej całkowitą zmianę. Nowy start ma to ułatwić, dlatego w tym przypadku zmianie ulegają praktycznie wszystkie widoczne atrybuty marki – najczęściej nazwa, charakter oraz identyfikacja wizualna. Przykładem rebrandingu kryzysowego była zmiana stacji benzynowych Lukoil w Amic Energy (w Polsce w 2019).

Fuzje i przejęcia – Łączenie przedsiębiorstw i marek prawie zawsze wymaga przeprowadzenia poważnego rebrandingu. Bez względu na to czy tworzony jest zupełnie nowy brand, czy też jeden dominujący wchłania inne marki, zawsze wiąże się to z dużą zmianą. Rebrandingi wynikające z przejęć bardzo często są nagłaśniane, gdyż zwykle dotyczą dużych marek. Ich celem jest ujednolicenie portfela marek i utrzymanie porządku w całej jego strukturze.

Adaptacja do nowych warunków – Przyczyną rebrandingu adaptacyjnego jest dywersyfikacja/rozszerzenie lub specjalizacja marki. Przeprowadza się go, gdy przedsiębiorstwo wkracza na nowe obszary rynku, zmienia ofertę produktową i/lub charakter, a jego dotychczas wykreowana marka okazuje się niedopasowana do nowych realiów. Przyczyną może być również utrata jednoznacznej i spójnej tożsamości. W takich sytuacjach najczęściej przeprowadza się repozycjonowanie marki.

Jak przeprowadzić rebranding?

1. Analiza aktualnej sytuacji

2. Planowanie zmiany marki

2.1. Cel zmiany

2.2. Zakres zmiany

2.3. Charakter zmiany

3. Projektowanie rebrandingu

4. Wdrożenie rebrandingu

Komunikacja

Kompleksowość

Konsekwencja

Planujesz rebranding marki?

Porozmawiajmy o rebrandingu Twojej marki. Zostaw dane, oddzwonimy.

Rebranding
Karaś Studio

24 kwietnia 2020 Karaś Studio zmieniło się w agencję Cucaburra