Strategia marki – czym jest i jak ją stworzyć?
Strategia marki jest fundamentem budowy brandu, obejmującym najważniejsze aspekty takie jak istota marki, jej charakter, wartości, czy kierunek rozwoju. Nie ma nic wspólnego z przytłaczającą dokumentacją, czy sztywnymi procedurami.
Uciekasz od hasła strategia marki, bo wyobrażasz ją sobie jako skomplikowany zbiór zasad, wytycznych i legend, którego nikt nie jest w stanie zrozumieć? Myślisz, że to obszerna i złożona dokumentacja wdrażana tylko na potrzeby dużych marek?
Porzuć to myślenie, bo jest całkowicie błędne🚫. Strategii potrzebuje każda rozwijająca się działalność – zarówno korporacja, jak i jednoosobowy biznes.
👉 Prawdziwa strategia marki jest prosta, jasna, zrozumiała, i co najważniejsze – żywa. Dowiedz się na czym polega, z czego się składa i jak stworzyć strategię marki krok po kroku.
Z czego składa się strategia marki?
Strategię marki traktuj jako fundament i punkt odniesienia wyznaczający kierunek wszystkich wizerunkowych działań. Musi być ona ściśle skorelowana ze strategią rozwoju całej organizacji, ale w przeciwieństwie do niej powinna skupiać się jedynie na aspektach kreowania wizerunku. Determinuje sposób w jaki tworzona i komunikowana jest marka.
Najczęściej spotykane elementy strategii marki to:
☝️ Nawet najprostsza strategia będzie lepsza niż jej brak. Pomoże Ci wykreować spójny odbiór marki i uniknąć nieskoordynowanych działań, będących wynikiem braku punktu odniesienia.
Oczywiście im lepiej i dokładniej opracujesz strategię, tym łatwiej będzie Ci zarządzać wszystkimi procesami brandingowymi.
W większych podmiotach założenia marki są spisywane i dystrybuowane wśród pracowników, szczególnie tych odpowiedzialnych za kreowanie wizerunku.
W mniejszych firmach strategia marki najczęściej funkcjonuje jedynie w głowie właściciela. Mimo że może być jasna i prosta, staje się trudno dostępna, dlatego nawet w małym biznesie trzeba przelać myśli na komputer/plik 📄 i uporządkować wszystkie informacje.
Jakie korzyści przyniesie Ci strategia marki?
Kiedy masz już opracowane założenia, musisz wdrożyć je w życie. Jeśli to zrobisz i będziesz konsekwentnie je realizował, to poniższe korzyści prędzej czy później staną się Twoim udziałem.
Dobrze i konsekwentnie wdrażana strategia marki pomoże Ci przede wszystkim:
Cechy dobrej strategii marki
Jak stworzyć strategię, która rzeczywiście pomoże Ci kreować markę? Zwróć uwagę przede wszystkim na 3 cechy. Od nich zależy czy uda Ci się ją realnie wdrożyć w życie, czy pozostanie tylko bezwartościowym dokumentem.
Jasna, prosta i przejrzysta – strategia marki musi być zrozumiała dla każdego, kto będzie miał z nią o czynienia. Dokładna analiza marki, działalności i otoczenia nie oznacza, że musisz stworzyć pięknie napisaną epopeję oderwaną od rzeczywistości. Czasami będą to krótkie, proste myśli, ale to właśnie dzięki nim Twoi pracownicy będą wiedzieli jak kreować markę.
Dopasowana do realiów marki – nie kopiuj górnolotnych haseł i sloganów z cudzych strategii, czy podręczników do zarządzania. Twoja marka ma być unikalna, a jednocześnie dostosowana do otoczenia, w którym funkcjonuje (będzie funkcjonować). Dopasuj strategię do swoich potrzeb i możliwości.
Opisuje tu i teraz – skuteczna strategia określa czym Twoja marka jest, jak działa i jak ma funkcjonować teraz, aby przyniosło to pożądane efekty w przyszłości. Oderwij się od mitu długoletnich strategii, bo nie jesteś w stanie przewidzieć tego, co będzie za rok, a tym bardziej za 5 czy 10 lat. W strategii nie chodzi o ramy czasowe, ale o zdefiniowanie fundamentów marki, które sprawdzą się w każdej chwili, zwłaszcza w chwili obecnej.
Jak stworzyć strategię marki krok po kroku?
Tworzenie strategii marki nie musi być trudne, jeśli zastosujesz kilka sprawdzonych metod. Proces opracowywania strategii najlepiej podzielić na 4 etapy, które pozwolą Ci uporządkować działania.
Krok 1
Określ działalność i wyznacz cele
Przeanalizuj dokładnie sposób działania Twojej firmy, misję, wizję, jej otoczenie, produkty/usługi, docelowych odbiorców i cele, które chcesz osiągnąć. Pomogą Ci w tym poniższe pytania.
- Co dostarczasz klientom? Jaką wartość ma dla nich Twój produkt?
- Kto jest Twoim głównym klientem docelowym? Jacy są klienci drugorzędni?
- Kogo nie chcesz obsługiwać (np. ze względu na lokalizację, trudność obsługi, skomplikowane procesy sprzedaży, koszty, inne niedogodności)?
- Czym się wyróżniasz?
- Jakie są Twoje przewagi konkurencyjne?
- Co chcesz osiągnąć? Jakie są Twoje cele sprzedażowe, rynkowe, organizacyjne, wizerunkowe?
Pamiętaj, że tę analizę tworzysz wyłącznie na własne potrzeby, dlatego zrezygnuj z wszelkich utartych, bezwartościowych i czysto marketingowych sloganów. Zadbaj o to, abyś miał całkowicie przejrzystą sytuację.
Krok 2
Zaplanuj pożądany wizerunek marki
W drugim kroku zastanów się jak chciałbyś, żeby Twoja marka była postrzegana za 2 lata. Czy to co osiągnąłeś do tej pory Cię zadowala? Może potrzebna jest zmiana?
W planowaniu wizerunku pomocne może okazać się 12 archetypów osobowości Carla G. Junga, często wykorzystywanych w brandingu. Jednak nawet jeśli ich nie znasz lub nie chcesz się nimi sugerować, stwórz docelowy obraz swojej marki.
Uwzględnij w nim między innymi:
- Pożądany styl marki. Na przykład: tradycyjny, nowoczesny, premium, powszechny, elitarny, luźny, profesjonalny, młodzieżowy, rozrywkowy, itp.
- Ton wypowiedzi, który nadasz komunikacji na linii marka-klient.
- Pożądane emocje, które ma wywoływać. Na przykład: radość, szok, adrenalinę, zdziwienie, spokój, wzbudzać zaufanie, poczucie bezpieczeństwa.
- Pożądane skojarzenia. Pomagają wykreować charakterystyczny wizerunek dający stabilną przewagę. Możesz zaplanować powiązania swojej marki na przykład z jakąś postacią, lokalizacją, wydarzeniem historycznym, zjawiskiem przyrody, właściwością fizyczną, zwierzęciem, reakcją, aktywnością, itp.
Nadaj marce cechy i osobowość. Zdefiniuj wartości, na których marka będzie bazować oraz emocje, które ma wywoływać u odbiorców.
👉 Pamiętaj o wyróżnikach. Są równie ważne co osobowość. Dzięki nim będziesz w stanie przyciągać klientów i budować przewagę nad konkurencją. Przeanalizuj silne strony swojego brandu, sytuacji i położenia w jakim się znajdujesz. Zastanów się jak możesz je wykorzystać w praktyce.
Krok 3
Zaplanuj kanały komunikacji marki i działania marketingowe
W kolejnym kroku zastanów się gdzie i w jaki sposób będziesz komunikował się z odbiorcami, aby zaczęli postrzegać Twoją markę tak, jak tego oczekujesz.
Kanały komunikacji marki to nie tylko Facebook, newsletter czy reklama banerowa. Na to jak postrzegają Cię odbiorcy wpływa znacznie więcej elementów. Najlepszym sposobem na zaplanowanie kanałów komunikacji marki jest prześledzenie jej punktów styku, a następnie dobranie odpowiednich form i narzędzi kreacji.
✅ Aby ułatwić Ci tę analizę, stworzyliśmy listę najczęściej występujących punktów styku marki, którą pobierzesz za darmo.
Krok 4
Stwórz kreację
Gdy już opracujesz fundamenty swojej marki, możesz zacząć wznosić jej widoczne elementy. Zadbaj o to, aby była atrakcyjna, zauważalna, jednoznaczna i łatwo zapadała w pamięć.
Dobra strategia marki powinna zawierać takie elementy kreacji jak:
👉 nazwa marki,
👉 logo,
👉 czy identyfikacja wizualna.
Pamiętaj, że samym logo nie zbudujesz marki. W dzisiejszym świecie potrzeba czegoś znacznie więcej. O wiele ważniejszy jest język wizualny, przemyślany porządek czy konsekwencja.
Pomożemy Ci stworzyć kreację, która należycie zakomunikuje Twój brand.
Strategia marki wzmocni pozycję rynkową
Strategia marki umożliwia stworzenie spójnej tożsamości, dzięki której zrealizujesz skuteczne działania brandingowe i osiągniesz oczekiwane rezultaty ✅
Każda marka dążąca do wykreowania silnej osobowości musi mieć solidne fundamenty. Strategia marki jest jednym z najważniejszych filarów, dlatego powinna funkcjonować w każdej firmie, bez względu na jej wielkość, czy zasięg działania.
Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu strategii marki, albo zaplanowaniu innych działań brandingowych, 👉 skontaktuj się z nami. Chętnie Ci pomożemy.
Pomożemy Ci zbudować strategię marki. Zostaw dane, oddzwonimy.
Wysyłając swoje dane poprzez powyższy formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie podanych danych zgodnie z Polityką Prywatności w celu omówienia potrzeb i przedstawienia oferty.