Strategia marki – czym jest i jak ją stworzyć?
Strategia marki jest fundamentem budowy brandu, obejmującym najważniejsze aspekty taki jak istota marki, jej charakter, wartości, czy kierunek rozwoju. Nie ma nic wspólnego z przytłaczającą dokumentacją, czy sztywnymi procedurami.
Z czego składa się strategia marki?
Strategię marki musimy traktować jako fundament i punkt odniesienia wyznaczający kierunek wszystkich podejmowanych przez markę działań. Bez wątpienia musi być ściśle skorelowana ze strategią całej organizacji, ale w przeciwieństwie do niej powinna skupiać się jedynie na aspektach kreowania wizerunku. Determinuje sposób w jaki tworzona i komunikowana jest marka.
Najczęściej spotykane elementy definiowane w strategiach marek to:
Korzyści płynące z posiadania strategii marki
Tworzenie strategii dla samego tworzenia byłoby bezsensowną stratą czasu. Opracowane założenia należy wdrożyć w życie.
W większych podmiotach wszystkie te informacje są spisywane i szeroko udostępniane wewnątrz organizacji, żeby każdy pracownik odpowiedzialny za kreowanie wizerunku mógł bez przeszkód zweryfikować swoje działania. W mniejszych firmach strategia marki (tak jak każda inna) najczęściej funkcjonuje w głowie właściciela. Mimo że może być jasna i prosta, staje się trudno dostępna, dlatego nawet w małym biznesie trzeba przelać myśli na papier/plik DOC i uporządkować wszystkie informacje.
Dobrze i konsekwentnie wdrażana strategia marki pomoże Ci przede wszystkim:
Cechy dobrej strategii marki
Jasna, prosta i przejrzysta – strategia marki musi być zrozumiała dla każdego, kto będzie miał z nią o czynienia. Dokładna analiza marki, działalności i otoczenia nie oznacza, że musisz stworzyć pięknie napisaną epopeję oderwaną od rzeczywistości. Czasami będą to krótkie, proste myśli, ale to właśnie dzięki nim Twoi pracownicy będą wiedzieli jak kreować markę.
Dopasowana do realiów marki – nie kopiuj górnolotnych haseł i sloganów z cudzych strategii, czy podręczników do zarządzania. Owszem, warto się dokształcać i zainspirować lepszymi od siebie, ale pamiętaj, że Twoja marka ma być unikalna, a ponadto funkcjonuje w specyficznych warunkach rynkowych. Dopasuj strategię do potrzeb i możliwości Twojej marki.
Opisuje tu i teraz – skuteczna strategia określa czym Twoja marka jest, jak działa i jak ma funkcjonować w chwili obecnej, aby przyniosło to pożądane efekty w przyszłości. Nie planuj tego co będzie w przyszłości. Oderwij się od mitu długoletnich strategii, bo nie jesteś w stanie przewidzieć co będzie za rok, a tym bardziej za 5 czy 10 lat. W strategii nie chodzi o ramy czasowe, ale o określenie podstaw funkcjonowania i kreowania marki, które sprawdzą się w każdej chwili, zwłaszcza w chwili obecnej.
Jak stworzyć strategię marki?
Tworzenie strategii marki w podstawowym wymiarze sprowadza się tak naprawdę do udzielenia odpowiedzi na kilka pytań dotyczących fundamentalnych aspektów Twojej działalności. Czasami potrzeba do tego głębszych i dokładniejszych analiz, jednak rdzeń pozostaje ten sam. Określ najważniejsze elementy strategii odpowiadając na pytania:
1. Co sprzedajesz pod planowaną marką i jaką wartość niesie ze sobą produkt?
Jasno i konkretnie zdefiniuj swoje produkty, ich kategorię rynkową i konkurencję. Na potrzeby strategii zrezygnuj z wszelkich marketingowych opisów swoich produktów, żebyś miał całkowicie przejrzystą sytuację. Zastanów się jakie konkretne korzyści przynosi klientom Twój produkt i jakie realne potrzeby zaspokaja.
2. Kto jest odbiorcą docelowym Twojej marki?
Badając grupę docelową nie ograniczaj się do lakonicznego opisu płci, wieku i miejsca zamieszkania potencjalnych klientów. W ogóle z tego zrezygnuj, a skup się na przykład na potrzebach odbiorców, ich stylu życia, zainteresowaniach, pracy, zamożności, aktywności online/offline oraz innych cechach kluczowych dla sprzedaży Twoich produktów. Przeanalizuj kiedy Twój produkt jest kupowany, w jakiej konkretnie sytuacji znajduje się wtedy klient, a nie tylko kim on jest.
3. Jaka ma być Twoja marka?
W tym momencie warto sięgnąć do misji i wizji Twojej firmy. Z ich pomocą nadaj swojej marce kształt i wyobrażenie o niej. Niezwykle pomocne w tym zadaniu jest skorzystanie z gotowych archetypów marki, czyli opisów osobowości stworzonych przez Junga i rozszerzonych przez ekspertów marketingu. Nadaj marce cechy i osobowość. Zdefiniuj wartości, na których marka będzie bazować oraz emocje, które ma wywoływać u odbiorców.
4. Czym Twoja marka wyróżnia się na rynku?
Wyróżniki marki są równie ważne co jej osobowość. Dzięki nim będziesz w stanie przyciągać klientów i budować przewagę nad konkurencją, dlatego dobrze przeanalizuj silne strony swojego brandu, sytuacji i położenia w jakim się znajdujesz. Następnie zastanów się jak możesz je wykorzystać w praktyce. Pomocna może się okazać prawidłowo przeprowadzona analiza SWOT (niepolegająca jedynie na wynotowaniu sił i słabości).
5. Jak będziesz komunikował markę odbiorcom i jak ma się ona zachowywać?
Tworzenie strategii marki to moment, w którym musisz zaplanować również sposób i styl komunikacji marki. Określ w jaki sposób marka będzie zwracać się do odbiorców, jaki przyjmie ton wypowiedzi, formę, a także jak planujesz kształtować relacje na linii marka-klient. Ten etap to również wstęp do dalszego planowania i projektowania identyfikacji wizualnej marki.
6. Czym Twoja marka nie jest i czym na pewno nie będzie się zajmować?
To pozornie przewrotne i jednocześnie błahe pytanie nastręcza wielu firmom poważnych trudności. Problem łapania wszystkich okazji występuje zwłaszcza wśród marek młodych, nie do końca zdefiniowanych i w małych firmach. Małe przedsiębiorstwa często nie potrafią odmawiać nieopłacalnych transakcji z obawy przed utratą klienta, czy wizerunku.
Musisz wyznaczyć granice, żeby uniknąć zarówno rozmycia marki (nikt nie lubi jałowych firm, które zajmują się wszystkim i niczym), jak i niepotrzebnej straty czasu (uganianie się za klientami, którzy nie są Twoją grupą docelową często bywa działaniem nieuzasadnionym i prowadzonym bez ładu i składu).
7. W jakim kierunku marka ma się rozwijać?
Kiedy już wiesz czego Twoja marka powinna unikać dobrze jest zastanowić się nad potencjalnymi kierunkami rozwoju. Marka, która się nie rozwija z czasem zanika. Jak wszystko, ma swój cykl życia, więc już w strategii określ jak ją rozwijać. Nie chodzi oczywiście o dokładne zaplanowanie działań, ale o wskazanie przynajmniej kierunków, na przykład: rozwoju poprzez pogłębianie specjalizacji, poszerzanie grup odbiorców, rozwój produktów komplementarnych, czy przejmowanie konkurencji.
Strategia marki wzmacnia pozycję rynkową
Strategia marki umożliwia stworzenie spójnej tożsamości, dzięki czemu łatwiej prowadzić działania brandingowe i można oczekiwać lepszych rezultatów. Każda marka dążąca do wykreowania silnej osobowości musi mieć solidne fundamenty. Strategia marki jest jednym z najważniejszych filarów, dlatego powinna funkcjonować w każdej firmie, bez względu na jej wielkość, czy zasięg działania.
Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu strategii marki, albo zaplanowaniu innych działań brandingowych, skontaktuj się z nami. Chętnie Ci pomożemy.
Pomożemy Ci zbudować strategię marki. Zostaw dane, oddzwonimy.
Wysyłając swoje dane poprzez powyższy formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie podanych danych zgodnie z Polityką Prywatności w celu omówienia potrzeb i przedstawienia oferty.