Strategia marki – czym jest i jak ją stworzyć?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Strategia marki - projektowanie i definicja
Strategia marki jest fundamentem budowy brandu, obejmującym najważniejsze aspekty taki jak istota marki, jej charakter, wartości, czy kierunek rozwoju. Nie ma nic wspólnego z przytłaczającą dokumentacją, czy sztywnymi procedurami.

Z czego składa się strategia marki?

misja i wizja marki,
wartości,
grupy docelowe odbiorców,
archetyp marki i opis jej cech,
sposób i styl komunikacji marki,
nazwa,
struktura portfela marek,

kierunki rozwoju.

Korzyści płynące z posiadania strategii marki

Dobrze i konsekwentnie wdrażana strategia marki pomoże Ci przede wszystkim:

jasno zakomunikować markę na rynku,
prowadzić spójne działania przekładające się na spójność całej marki,
zbudować silny wizerunek i dużą rozpoznawalność w branży,
zakorzenić u odbiorców jednoznaczne skojarzenia z Twoją marką,
wyróżnić markę i osiągnąć na tej podstawie przewagę konkurencyjną,

zaoszczędzić czas i środki przeznaczane na promocję marki.

Cechy dobrej strategii marki

Jasna, prosta i przejrzystastrategia marki musi być zrozumiała dla każdego, kto będzie miał z nią o czynienia. Dokładna analiza marki, działalności i otoczenia nie oznacza, że musisz stworzyć pięknie napisaną epopeję oderwaną od rzeczywistości. Czasami będą to krótkie, proste myśli, ale to właśnie dzięki nim Twoi pracownicy będą wiedzieli jak kreować markę.

Dopasowana do realiów marki – nie kopiuj górnolotnych haseł i sloganów z cudzych strategii, czy podręczników do zarządzania. Owszem, warto się dokształcać i zainspirować lepszymi od siebie, ale pamiętaj, że Twoja marka ma być unikalna, a ponadto funkcjonuje w specyficznych warunkach rynkowych. Dopasuj strategię do potrzeb i możliwości Twojej marki.

Opisuje tu i teraz – skuteczna strategia określa czym Twoja marka jest, jak działa i jak ma funkcjonować w chwili obecnej, aby przyniosło to pożądane efekty w przyszłości. Nie planuj tego co będzie w przyszłości. Oderwij się od mitu długoletnich strategii, bo nie jesteś w stanie przewidzieć co będzie za rok, a tym bardziej za 5 czy 10 lat. W strategii nie chodzi o ramy czasowe, ale o określenie podstaw funkcjonowania i kreowania marki, które sprawdzą się w każdej chwili, zwłaszcza w chwili obecnej.

Jak stworzyć strategię marki?

1. Co sprzedajesz pod planowaną marką i jaką wartość niesie ze sobą produkt?

2. Kto jest odbiorcą docelowym Twojej marki?

3. Jaka ma być Twoja marka?

4. Czym Twoja marka wyróżnia się na rynku?

5. Jak będziesz komunikował markę odbiorcom i jak ma się ona zachowywać?

6. Czym Twoja marka nie jest i czym na pewno nie będzie się zajmować?

7. W jakim kierunku marka ma się rozwijać?

Strategia marki wzmacnia pozycję rynkową

Potrzebujesz pomocy w zbudowaniu strategii marki? Daj nam znać, oddzwonimy.

Rebranding
Karaś Studio

24 kwietnia 2020 Karaś Studio zmieniło się w agencję Cucaburra