Naming – nazwa dla firmy, marki, produktu
Naming to profesjonalne tworzenie nazwy firmy, produktu lub usługi. Nazwa jest fundamentalnym elementem marki, dlatego jej tworzenie warto powierzyć profesjonalistom. W procesie jej tworzenia należy wziąć pod uwagę podstawowe zasady namingu, aby w efekcie uzyskać zapamiętywalną nazwę, która stanie się czynnikiem szybkiego rozwoju, a nie uciążliwym balastem.
Dlaczego dobra nazwa firmy jest tak ważna? Z biznesowego punktu widzenia zmniejsza koszty promocji i działań brandingowych, zaś z punktu widzenia marketingu – znacznie ułatwia kreowanie silnej, wyrazistej marki. Nazwa jest jej najważniejszym elementem.
Na czym polega naming, czyli profesjonalne tworzenie nazwy?
Naming to cały proces tworzenia nazwy marki. To nie tylko generowanie pomysłów, z których klient wybiera finalną nazwę, ale przede wszystkim dogłębna analiza sytuacji, uwarunkowań i charakteru firmy. Rozpoczyna się rozpoznaniem i analizą marki (planowanej lub istniejącej w przypadku rebrandingu), a kończy wyborem jednej z przedstawionych propozycji.
Wybrana nazwa marki staje się fundamentem brandingu. Jest ważniejsza niż logo, identyfikacja wizualna i wszystkie inne elementy kreowania marki.
Etapy i zasady tworzenia nazwy firmy i marki
Tworząc nazwę dla firmy, produktu czy usługi musisz zdawać sobie sprawę z tego, że proces ten nie polega tylko na wypisywaniu kolejnych luźnych pomysłów na kartce. Jest dogłębną analizą wielu aspektów budowania marki, a także szczegółowym badaniem różnych cech i możliwości. Jak to wygląda w naszej agencji? Oto opis najważniejszych etapów całego procesu.
Analiza marki i otoczenia
Analiza marki i firmy – Nazwa musi być dopasowana do charakteru i strategii marki, aby była z nią spójna, dlatego naming zawsze rozpoczynamy od rozpoznania firmy, produktu lub usługi, grupy docelowej oraz oczekiwań i planów rozwojowych. Na tym etapie poznajemy również dokładne wymagania klienta.
Analiza otoczenia – następnie dokładnie badamy specyfikę rynku, na którym działa firma, grupę docelową marki oraz konkurencję. Dzięki temu już na początku wiemy jakie schematy i zwyczaje panują w branży, na co mogą zwracać uwagę potencjalni klienci oraz czego powinniśmy unikać przy tworzeniu nazwy.
Generowanie pomysłów - 6 zasad namingu
Drugim etapem namingu jest proces myślowy, w którym generujemy pomysły na nazwę firmy. Następnie wybieramy kilka najlepszych i przedstawiamy je klientowi. Tworzenie nazwy dla firmy i marki wymaga uwzględnienia kilku najważniejszych zasad namingu.
Nazwa firmy powinna być dopasowana do jej działalności i strategii. Musi uwzględniać specyfikę działalności rozpoznaną podczas etapu analiz.
Nazwa dla marki musi uwzględniać uwarunkowania kulturowe i językowe. Powinna być zrozumiała, a jeśli taka nie jest – musi mieć sensowne wytłumaczenie swej formy. Przede wszystkim jednak nie może być dwuznaczna, ani wzbudzać negatywnych skojarzeń.
Nazwa nie powinna ograniczać możliwości rozwoju marki. Projektując nazwę firmy zwracamy dużą uwagę na to, aby w przyszłości nie stała się ona obciążeniem. Aby zwiększyć jej potencjał, zwykle unikamy nazw stricte opisowych, czyli dosłownie definiujących produkt lub działalność firmy.
Pomysły na nazwę firmy nie mogą bazować na utartych i wyeksploatowanych schematach. Tworząc nową nazwę dla firmy budowlanej nie można proponować kolejnego „pol-budu”. Zawsze staramy się wykreować coś świeżego.
Nowa nazwa nie może wprowadzać w błąd, ani być kopią konkurencji. Zbytnie podobieństwo do funkcjonujących już marek zniechęci klientów i osłabi markę, dlatego korzystamy z różnych narzędzi badających czystość i unikalność stworzonych propozycji.
Tworzenie nazwy dla firmy powinno również uwzględniać aspekt wolnej domeny internetowej. Firmowa strona internetowa ma ogromne znacznie również w brandingu, dlatego warto, aby jeśli to możliwe, wykreować nazwę, dla której możliwe będzie zarejestrowanie odpowiedniej domeny krajowej, zagranicznej lub międzynarodowej.
Konsultacje namingowe
Po opracowaniu i wyborze kilku najlepszych propozycji nazwy, prezentujemy je klientowi wraz ze szczegółowym objaśnieniem każdej z nich. Nazwa firmy musi mieć sens i znaczenie, dlatego każdy pomysł ma swoje uzasadnienie. Pierwsze lepsze pomysły nie zdadzą egzaminu i nie pomogą w rozwoju działalności, a między innymi taki jest cel dobrej nazwy firmy.
Wybór finalnej wersji
Finałem procesu namingowego jest wybór optymalnej nazwy marki. Czasami do jego osiągnięcia potrzeba więcej czasu i kilku sesji generowania pomysłów. Zdarza się to jednak bardzo rzadko, ponieważ jeśli rozpoznanie marki zostało przeprowadzone z należytą starannością, to nie ma potrzeby powtarzania wcześniejszego etapu.
Jaka powinna być dobra nazwa firmy i marki? 5 cech dobrej nazwy
Budząca pożądane skojarzenia – najczęściej są one określane jako „pozytywne emocje”, ale w gruncie rzeczy istotne jest to, żeby skojarzenia wywoływane przez nazwę były adekwatne do strategii i charakteru marki. Emocje i wrażenia związane z marką kreuje się poprzez szeroko pojęty branding, a nie tylko samą nazwę.
Dlaczego tworzenie nazwy marki warto powierzyć naszej agencji?
jesteśmy w stanie zaoferować Ci kompleksowe stworzenie marki: od pomocy w opracowaniu strategii, poprzez stworzenie nazwy, identyfikacji wizualnej, aż po rozpoznanie punktów styku marki i zaplanowanie kanałów komunikacji.
Nie wiesz jak stworzyć nazwę marki? Pomożemy Ci.
Jeśli szukasz nieszablonowego i efektywnego pomysłu, ale nie wiesz jaka nazwa dla firmy pomoże Ci wykreować silną markę, odezwij się do nas. Pomożemy Ci wyróżnić się i zdobyć dużą przewagę nad konkurencją już na samym początku działalności.
Jesteś zainteresowany namingiem? Stworzymy nazwę Twojej firmy.
Wysyłając swoje dane poprzez powyższy formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie podanych danych zgodnie z Polityką Prywatności w celu omówienia potrzeb i przedstawienia oferty.