Analiza marki – co to jest i jak ją zrobić?
Analiza marki lub inaczej audyt marki to przekrojowe badanie potencjału firmy oraz jej wizerunku, pomagające uporządkować dotychczasowy branding, przeprowadzić duże zmiany lub wprowadzić nową markę na rynek.
Analiza marki jest przeprowadzana przede wszystkim w celu dogłębnego poznania jej aktualnej sytuacji i pozyskania informacji, które umożliwią podjęcie decyzji o dalszych działaniach rozwojowych. Audyt marki dostarcza wiedzy o tym jak marka jest postrzegana, co należy pozostawić, co zmienić, a z czego całkowicie zrezygnować, żeby wzmocnić, czy też poprawić jej wizerunek i pozycję na rynku.
Dzięki temu, że badanie obejmuje wiele wymiarów kreowania wizerunku, staje się też niezbędnym elementem planowania strategii marki.
Analiza marki – po co ją przeprowadzać?
Rzetelnie opracowany raport o marce i brandingu pomaga zaplanować jej rozwój i zwiększyć potencjał. Audyt marki przeprowadzany przez agencję brandingową dostarcza wiarygodnej informacji, która:
może uchronić przed pochopnym podejmowaniem decyzji strategicznych.
Raport na temat marki, będący końcowym efektem strategicznej analizy nie jest suchym dokumentem z mnóstwem niezinterpretowanych danych, ale przystępnym opracowaniem zawierającym konkretne wskazówki i propozycje dalszych działań.
Odpowiednio zrealizowany audyt marki, ze zrozumieniem jej istoty i okoliczności, w jakich aktualnie się znajduje, powinien być przeprowadzany przed każdą strategiczną decyzją wpływającą na rozwój brandu.
Jak przebiega analiza marki?
Sposób wykonania analizy marki zależy od kilku czynników, w tym między innymi od jej wielkości, branży i sektora, aktualnej pozycji rynkowej, czy również motywów przeprowadzenia takiego badania. Inaczej może wyglądać analiza marki przygotowująca ją do wejścia na nowy rynek, a inaczej audyt odpowiadający na pytanie: czy i jak przeprowadzać rebranding.
Mimo wielu czynników decydujących o przebiegu audytu, przeprowadzana przez nas analiza marki zawsze dzielona jest na 4 ogólne etapy:
1
Omówienie celów badania
2
Gromadzenie informacji na temat marki i jej aktualnej sytuacji
3
Przetwarzanie zebranych informacji, zestawienia, porównania oraz przygotowanie wniosków.
4
Opracowanie raportu końcowego
Elementy audytu marki – co najczęściej podlega analizie?
wizerunek marki wśród odbiorców.
pomoc w zaplanowaniu działań antykryzysowych.
Spektrum czynników podlegających analizie jest naprawdę szerokie. Zawsze jednak cel pozostaje ten sam: realna pomoc w zaplanowaniu rozwoju marki oraz wzmocnienie jej wizerunku i pozycji rynkowej.
Przykłady analizy marki
Chcesz zobaczyć jak pomogliśmy naszym klientom poprzez audyt i doradztwo? Zapoznaj się z naszymi realizacjami dla marki Shoper i e-point.
Jeśli Ty też chciałbyś przeprowadzić audyt marki, żeby uporządkować branding, wzmocnić wizerunek lub zaplanować strategię i rozwój, chętnie Ci w tym pomożemy. Skontaktuj się z nami.
Chcesz przeprowadzić audyt marki? Zostaw swoje dane, pomożemy Ci.
Wysyłając swoje dane poprzez powyższy formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie podanych danych zgodnie z Polityką Prywatności w celu omówienia potrzeb i przedstawienia oferty.